Συχνά λάθη που κάνουν οι οδηγοί.

Οι καταστάσεις που εγκυμονούν κινδύνους κατά την οδήγηση είναι πολλές. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε 7 από αυτές, και πώς να τις αποφύγουμε.

  • Αν δε κοιτάς εκεί που θες να πας, θα πας εκεί που κοιτάς…

Το βλέμμα καθορίζει την κατεύθυνση προς την οποία στρίβει κανείς. Ακόμα κι αν έχει κάποιος δίπλα του ένα φορτηγό, βρίσκεται σε σημείο με έργα ή μέσα στη στροφή τον περιμένει ένα ζώο, όταν τέλος πάντων ο οδηγός αντικρίζει το εμπόδιο, που θέλει να αποφύγει, θα στρίψει τελικά προς τα εκεί που δε θέλει. Έτσι, θα έπρεπε το βλέμμα να ψάχνει συνεχώς για την επόμενη οδό διαφυγής και να μην εστιάζει ποτέ στο εμπόδιο ή τον κίνδυνο, αλλά εκεί που θέλουμε να πάμε.

 

  • Σηκώνοντας νευρικά το πόδι από το πεντάλ του γκαζιού

Το να αφήνουμε απότομα το γκάζι, ή να πηγαίνουμε από το γκάζι στο φρένο απότομα, δεν είναι  ό,τι πιο σωστό. Και αυτό διότι  αν οδηγούμε στο όριο της πρόσφυσης  μέσα σε μια στροφή, αρκεί ένα γρήγορο σήκωμα του ποδιού από το πεντάλ του γκαζιού, ώστε ο κινητήρας να περάσει από τη λειτουργία έλξης σε αυτήν της ώθησης και το φορτίο των τροχών να μετακινηθεί από πίσω μπροστά. Ανάλογα με την αρχιτεκτονική κάθε αυτοκινήτου, αυτή η μεταφορά βάρους γίνεται με λιγότερο ή περισσότερο έντονο τρόπο, στη χειρότερη περίπτωση χάνεται η πρόσφυση στους πίσω τροχούς και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου πάει… βόλτα, ακόμα κι αν υπάρχει ESP.

 

  • Διστακτικό πάτημα του φρένου σε περίπτωση ανάγκης

Σε περίπτωση άμεσης ανάγκης είναι σημαντικό να αντιδράσουμε όσο γίνεται ποιο άμεσα και να πατήσουμε το φρένο δυνατά από την αρχή.  Εφόσον το αυτοκίνητό μας έχει ABS, δεν θα πρέπει να μας απασχολεί το μπλοκάρισμα των τροχών, καθώς το ABS θα το αποτρέψει. Αντιθέτως αν καθυστερήσουμε το φρενάρισμα η ξεκινήσουμε με πολύ απαλό πάτημα στο πεντάλ, χάνουμε πολύτιμα μέτρα και στο τέλος είναι πιθανό να μη καταφέρουμε να αποφύγουμε το κίνδυνο.

 

  • Στην κατηφόρα με τα φρένα πατημένα

Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει κατά την κατάβαση ενός ορεινού όγκου τα φώτα stop του αυτοκινήτου που κινείται μπροστά σας να είναι συνεχώς αναμμένα. Βέβαια, ο οδηγός που δεν ενδιαφέρεται αν θα… καούν τα λαμπάκια αυτών των φώτων σίγουρα δεν οδηγεί προνοητικά, αλλά φοβισμένα και χρησιμοποιεί από ελάχιστα έως καθόλου το φρένο του κινητήρα, κατεβάζοντας σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Οδηγώντας, λοιπόν, με τον αρχικώς αναφερθέντα τρόπο, μπορεί να προκύψουν δύσκολες καταστάσεις. Με άλλα λόγια, είναι δυνατό να υπερθερμανθούν οι δίσκοι και τα τακάκια από τα φρένα με αποτέλεσμα η απόσταση ακινητοποίησης να μακρύνει κατά πολύ.

 

  • Συνέχιση του στριψίματος κατά την υποστροφή

Υποστροφή είναι όταν στρίβουμε το τιμόνι μας άλλα το αυτοκίνητο δεν ακολουθεί την εντολή διότι λόγο μεγάλης ταχύτητας εισόδου στη στροφή έχει χαθεί η πρόσφυση στους μπροστινούς τροχούς. Αν πέσετε θύμα της υποστροφής, θυμηθείτε πως όσο πιο κλειστά στρίβει κανείς, τόσο πιο μεγάλη φαίνεται η στροφή που διασχίζει. Έτσι, όταν ξεπεραστεί το όριο της πρόσφυσης ενός ελαστικού, δεν προκύπτει κάποιο αποτέλεσμα αν συνεχίζει κανείς να το πιέζει. Επομένως, ανοίξτε λίγο την τροχιά του αυτοκινήτου με το τιμόνι και σηκώστε προσεκτικά το πόδι σας από το δεξί πεντάλ. Έτσι θα αποκτήσει ξανά την πρόσφυσή του το ελαστικό.

 

  • Με πατημένο το πεντάλ του συμπλέκτη στις στροφές

Μπορεί κανείς να διασχίσει μία στροφή με τον ασφαλέστερο τρόπο, διατηρώντας το πόδι του με σταθερή δύναμη πάνω στο πεντάλ του γκαζιού. Έτσι, δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιέζεται το πεντάλ του συμπλέκτη. Γιατί, πάνω απ’ όλα διακινδυνεύει κανείς την απότομη επαναφορά της ροπής του κινητήρα, εφόσον αφήσει το συμπλέκτη, ενώ -σε ακραία περίπτωση- μπορεί ακόμα και να μπλοκάρει το ελαστικό. Για όλους τους παραπάνω λόγους, επιλέξτε τη σωστή σχέση προτού μπείτε στη στροφή.

 

  • «Μεγάλα» κατεβάσματα σχέσεων

Έπειτα από προσεκτική οδήγηση σε στεγνό οδόστρωμα, οι «μεγάλες» αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων δε συνιστούν πρόβλημα. Ωστόσο, σε βρεγμένο δρόμο, η υπερπήδηση σχέσεων σε «κατέβασμα» (π.χ. από 4η σε 2α), μπορεί να φέρει το αυτοκίνητο σε πολύ δύσκολη θέση ιδίως αν δεν αφήσουμε σωστά το συμπλέκτη. Κι αυτό, γιατί το φρενάρισμα του κινητήρα επιβραδύνει τους κινητήριους τροχούς έντονα ή μπορεί ακόμα και να τους μπλοκάρει, με συνέπεια ακόμα και την εκτροπή του οχήματος από την πορεία του.